Kylmähoito

Mihin kylmähoito perustuu?

Kun ihoa jäähdytetään, sympaattinen hermosto aktivoituu ja hermopäätteistä vapautuu noradrenaliini-nimistä hormonia. Samalla aktivoituvat kehon kylmävasteet, jolloin lämmönhukka vähenee ja lämmöntuotto lisääntyy. Näin kehon suojamekanismi pyrkii säilyttämään aivojen ja sisäelinten lämpötilan vakiona.

Kylmän positiivisista vaikutuksista on runsaasti tieteellistä näyttöä. Tutkimukset osoittavat, että kylmä vähentää tuki- ja liikuntaelimistön vammojen aiheuttamaa turvotusta, parantaa lihaskuntoa ja lisää nivelten liikkuvuutta. Toistuva kylmäaltistus kohentaa mielialaa ja lisää energisyyttä. Säännöllisestä kylmäaltistuksesta on hyötyä myös urheilijoille: kylmähoidon ansiosta veren seerumin myoglobiinipitoisuus laskee nopeammin ja kehon palautuminen urheilusuorituksesta on nopeampaa. Kylmä lievittää myös vammojen ja sairauksien aiheuttamaa kipua. Kylmähoidon ansiosta kivuista kärsivät voivat usein vähentää kipulääkkeiden käyttöä.

Lääkärin määräämien muiden lääkkeiden kohdalla asiasta on ensin keskusteltava hoitavan lääkärin kanssa.

Luonnonvoima

Suomalaiset ovat aina tunteneet kylmässä piilevän voiman.
Kautta aikojen me olemme keränneet sisumme ja kulkeneet läpi hankien hakkaamaan jäähän reikää –päästäksemme vain pulahtamaan hetkeksi avannon hyytävään kylmyyteen. Me olemme jättäneet taaksemme saunan lämmön kieriäksemme jäätävässä lumihangessa revontulten loimutessa yläpuolellamme. Me olemme löytäneet hyvänolontunteen luonnon hurjimpien ja kauneimpien elementtien, lumen ja jään keskeltä. Sitä on kutsuttu suomalaiseksi hulluudeksi. Totuus on kuitenkin se, ettemme me ole olleet hulluja, vaan me olemme olleet aikaamme edellä.

Nykyään tätä kaikkea kutsutaan kylmähoidoksi.

Kylmyys

Ihmisillä on aina ollut alkukantainen tarve karaista ja vahvistaa elimistöään. Luonnolliset kylmähoitomuodot, kuten heittäytyminen avantoon keskellä sydäntalvea, ovat olleet pohjoisen ihmisten keino tehdä sitä. Tieteellinen tutkimus on sittemmin todistanut esi-isiemme olleen oikeassa: kylmähoito toimii. Kylmäaltistus lievittää kipuja, nopeuttaa lihasten palautumista, parantaa vastustuskykyä, ihon kimmoisuutta ja unen laatua, helpottaa stressiä, lisää ruskeaa rasvaa sekä virkistää kehoa ja mieltä. Vaikutusten saavuttamiseksi kylmäaltistuksen täytyy olla säännöllistä. Mitä useammin ihminen altistuu, sitä suuremmat hyödyt saavutetaan.

Luonnolliset kylmähoitomuodot ovat hienoja elämyksiä, mutta niiden sovittaminen nykyajan päivittäiseen rytmiin on usein hieman hankalaa. Harvalla meistä on aikaa ja mahdollisuutta käydä avannossa useina päivinä viikossa. Teknologiset ratkaisut, kuten kylmäaltaat ja huippukylmähuoneet vaativat paljon tilaa ja ovat kalliita. Niinpä säännöllinen kylmähoito on ollut toistaiseksi lähinnä huippu-urheilijoiden saavutettavissa.

Pilvet

Lukemattomien muiden suomalaisten tavoin ilmailuharrastaja Panu Vapaavalta oli pitkään koukussa avantouintiin. Hänellä ei kuitenkaan ollut mahdollisuutta tehdä sitä niin usein kuin hän olisi halunnut. Lentäessään pienkonetta Rovaniemeltä Leville Panu ei voinut vastustaa kiusausta työntää sormeaan ulos koneen tuuletusikkunasta pilven kohdalla. Panu koski pilveä, ja sen viileä vesisumu jäähdytti sormen tehokkaasti. Oli tapahtunut nopea ja miellyttävä kylmäaltistus. Panu sai idean vesisumun käyttämisestä kylmähoidossa.

KYLMÄHOITO AMANDANILLA

Kehitys & Design

Kokeet Rovaniemen kylmälaboratoriossa osoittivat, että idea toimi. Alkoi armoton kehitystyö sumujäähdytysilmiötä hyödyntävän kylmähoitolaitteen kehittämiseksi. Kylmähoitoa on perinteisesti harjoitettu puhtaassa pohjoisen luonnossa, luonnon ehdoilla. Tätä samaa toimintatapaa haluttiin noudattaa uuden teknologian hyödyntämisessä. Aiempien kylmähoitoteknologioiden, kuten kylmäaltaiden ja huippukylmähuoneiden, energiankulutus koettiin kestämättömäksi.

Muotoilija Harri Koskisen työn tuloksena syntyi laite, joka on luonnollisesti kylmä. Se ei tarvitse lainkaan sähköä, vaan vaatii toimiakseen ainoastaan sitä mitä avantokin, kylmää vettä ja hieman sisua. Laitteen muodostaman sumupilven keskellä seisoessa voi tuntea olevansa osa pohjoista perinnettä, täyttää samaa tarvetta kuin paukkupakkasilla järveen hakatussa reiässä uineet esi-isämme, mutta niin paljon miellyttävämmässä muodossa, ettei ihminen tarvitse avukseen sitä suomalaista hulluutta.

Koti

Enää tarvittiin nimi. Onneksi Panun tytär Amanda halusi lainata omaansa.

Niin alkoi kylmähoidon uusi aikakausi. Niin syntyi Amandan®. Tavalliseen suihkuun ilman työkaluja asennettava helppokäyttöinen kylmähoitolaite, jonka teho perustuu sumujäähdytysilmiöön.

Sumujäähdytys on nopea, tehokas ja miellyttävä tapa jäähdyttää kehoa. Kahden minuutin altistus raikkaan, viileän sumupilven keskellä riittää. Ja mikä parasta, sen voi ottaa suihkun päätteeksi. Siitä muodostuu helposti terveellinen tapa, jota on yksinkertaista ylläpitää. Vihdoin kylmähoidon edut ovat kaikkien saatavilla.

Sinä

Terveydestään kiinnostuneet ihmiset ja urheilijat Suomen hiihtomaajoukkuetta myöten ovat jo ottaneet Amandan®- kylmähoitolaitteen omakseen. Nyt on sinun vuorosi.

TUTKIMUS

Kylmäaltistuksen hyödyt elimistölle ja sen aikaansaamat biokemialliset ja fysiologiset muutokset on todistettu tieteellisesti. Lisää tietoa kylmän vaikutuksista löytyy oheisista tutkimuksista.

  • Ascensao, A. et al. 2011. Effects of cold water immersion on the recovery of physical performance and muscle damage following a one-off soccer match. J. Sports Sci.
  • Bailey, D.M. et al. 2007. Influence of cold water immersion on indices of muscle damage following prolonged intermittent shuttle running. J. Sports Sci.
  • Hinkka, H., Väättänen, S., Ala-Peijari, S., Nummi, T. 2016. Effects of cold mist shower on patients with inflammatory arthritis: a crossover controlled clinical trial. Scand J Rheumatol 2016;00:1–4. [PDF]
  • Hirvonen, J. et al. 2002. Plasma catecholamines, serotonin and their metabolites and b-endorphin of winter swimmers during one winter. Intern. J. Circumpolar Health.
  • Huttunen, P. et al. 2004. Winter swimming improves general well-being. Intern. J. Circumpolar Health.
  • Huttunen, P. 2007. Avannossa ei härskiinny. Kirjassa Hyinen Hurmio.
  • Ingram, J. et al. 2009. Effect of cold water immersion methods on post-exercise recovery from simulated team sport exercise. J. Sci Med.
  • Karvinen, S. 2015. Acute and chronic effects of cold treatment on physiological variables and neuromuscular function during a short training period in men. Master’s Thesis. University of Jyväskylä. [PDF]
  • Seale, P., Lazer, M. A. 2009. Brown adipose in humans: Turning up the heat on obesity. Diabetes.
  • Westerlund, T. 2009. Thermal, circulatory and neuromuscular response to whole-body cryotherapy. Thesis. Acta Universitatis. Oulu.
  • Orava, J. 2014. Characterisation of Functional Brown Adipose Tissue in Adult Humans, Thesis. Turku.